2018
26
06

Széchenyi gróf az első kerékpárosunk

A “Legnagyobb magyar” ebben is úttörő volt. Éppen 190 éve, hogy 1828-ban gróf Széchenyi István és Wesselényi Miklós angliai útjukról hoztak magukkal egy draisine névre keresztelt, lábbal hajtott szerkezetet, amolyan őskerékpár félét, amelyet aztán a zsibói kastély parkja mellett, a pesti Duna-parton ki is próbáltak.. A 19.század végén azután sorra alakultak meg a kerékpár egyletek. Sopron ebben is jól állt. 1897-ben hívták életre a Soproni Sempronia Kerékpár Egyletet. Egy évvel korábban, 1896-ban adták át a Millenniumi sporteseményeknek helyt adó Millenáris pályát a Csömöri úton, amely Európa egyik legrégibb, ma is álló kerékpáros versenypályája. Itt rendezték meg azután 1928-ban a kerékpáros világbajnokságot.

Széchenyi István bringája azonban még csak nagyon keveset tudott, lábbal kellett előre rugdalnia magát vezetőjének. Az újdonságot a velocipédek hozták, amelyek nagy kerekét már pedállal hajtották. Igen ám, de ezeknek a bicikliknek meg nem volt fékje. Rossz nyelvek szerint a bringákra hagyományosan rátámadó ebeket úgy hajtották el, hogy egyszerűen pisztollyal rájuk lőttek. ( Akkor még ilyen szinten állt az állatvédelem). 1870 táján ment végbe a nagy forradalom: ekkor jelent meg az első lánchajtásos, két egyforma méretű kerékkel rendelkező szerkezet, amely pneumatikus gumival csillapította az akkortájt igencsak rossz minőségű utak okozta bántalmakat. Lőni pedig már nem kellett, mert a féket is feltalálták.

A kerékpározás politikai oldala, hogy míg az arisztokrácia kitartott a lovaglás mellett, addig a kerékpározás a polgárság kedvelte sportággá nőtte ki magát. Sajnos a századfordulón adót vetettek ki a kerékpárokra, méghozzá öt koronát évente. Ez akkor nem csekély összeg volt, hatására,  drága sporttá vált a kerékpározás. Ez a meggondolatlan rendelet évtizedekig éreztette visszatartó erejét, a nemzetközi élvonaltól ekkor szakadtunk le.Pedig akkor már 21 elsőrangú kerékpáros pálya volt hazánkban, és  több mint 100 egyesület és szövetség működött új életformát teremtve, közöttük a soproni Sempronia is.

 

Fénykép és Forrás: bikemag.hu

ez is érdekelheti

  • Aki megmentette Sopront a tankágyúzástólAki megmentette Sopront a tankágyúzástól Sopronban nincsenek az 1956-os forradalomnak mártírjai. Vértelen volt a felkelés. Ez […]
  • Íme az ember!Íme az ember! A minap találtam egy érdekes fotót az archívumomban. A hajdanvolt Ikva Rádió, egykori […]
  • Hát ennyi a Boldog Új Év ?Hát ennyi a Boldog Új Év ? Szilveszterkor forint százmilliókat lövünk a levegőbe és háziállatok ezreinek keserítjük […]
  • Szilveszteri boldogságSzilveszteri boldogság Én már most másnaposan írom ezeket a sorokat. Zúg a fejem a sok petárdától meg a bortól, […]
  • Fegyverért banánt Az idősebb korosztály még emlékezik  arra, amikor a banán luxuscikknek számított […]
  • Madari Za Dunaj!Madari Za Dunaj! Kilencvenkilenc éve ezen a napon alakult meg a Csehszlovák Köztársaság. Nekünk […]
  • Az első hangosfilm napjaAz első hangosfilm napja 1931- ben, szeptember 25-én mutatták be a A kék bálvány című első magyar hangosfilmet. […]

Szóljon hozzá

Támogassa a szabad véleményt! Támogassa a független médiát!
A részletekért kattintson ide

%d blogger ezt szereti: